به مناسبت فرا رسیدن بیست و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی فقیه نو اندیش، فیلسوف معاصر، رهبر کبیر انقلاب اسلامی و منادی وحدت در جهان اسلام امام خمینی(ره) که در مناطق مختلف افغانستان و مخصوصا شهر كابل پایتخت کشور با حضور صدها تن از اقشار مختلف سیمینار و همایشهای متعدد برگزار وپیرامون اندیشههای امام خمینی(ره) بحث صورت میگیرد.
مردم افغانستان با برگزاری تجلیل از مقام علمی و سیاسی مرجع دینی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) به دلیل خدماتش به جهان اسلام و نجات امت اسلامی از زیر یوغ ظلم و ستم قدرتهای بیگانه، به ویژه حمایتهای او از مجاهدین و مهاجرین افغانستان و رد پیشنهاد اتحاد جماهیر شوروی سابق، مبنی بر عدم حمایت از مجاهدین افغانستان از دیگر مسائلی اند که مردم افغانستان آن را هیچگاه فراموش نمی کنند و بدین جهت خودشان را مدیون و مرهون تلاش و زحمات امام خمینی(ره) میدانند.
بی تردید امام خمینی(ره) شخصیت تاریخ ساز و کم نظیر قرن بیستم که با ابتکارات خود مسیر تحولات دینی، سیاسی و فرهنگی، را در دنیا، عوض نمود. تأثیر گذاری افکار امام خمینی(ره) همه جهان را در بر گرفت. از جمله کشورهای که اندیشههای ناب امام خمینی(ره) در آن به سرعت نفوذ کرد، کشور افغانستان بود.
در آغاز جهاد مردم افغانستان، امام جمعه شهر قندهار درباره نهضت امام خمینی(ره) و تشكیل حكومت اسلامی سخنرانی میكرد؛ از قیام و رهبری قهرمانانه امام خمینی(ره) در برابر رژیم پهلوی و مبارزه ایشان با استبداد و بیدینی صحبت میكرد و بسیار با احساسات شعار میداد: مذهب من حنفی است، رهبر من خمینی است.(۱)
پس از رحلت امام خمینی(ره) مردم مسلمان افغانستان در شهرهای كابل، هرات، مزارشریف و مناطق مركزی با شنیدن خبر ارتحال او به مساجد و تكایا روی آوردند و با برپایی مجالس عزا، یاد و خاطره رهبر معنوی جهاد مقدسشان را گرامی داشتند و عاشورای دیگری را در اذهان زنده نمودند. در شهرهای كابل و مزارشریف كه تحت سیطره دولت كمونیستی بود، عزادران با وجود تدابیر شدید امنیتی به سرکها آمدند و در سوگ عظمای رهبرشان به سر و سینه زدند و شاعران و خطیبان و مداحان در سوگ امام خمینی(ره) به شعرخوانی و نوحهسرایی پرداختند.(۲)
حوزه و مسجدجامع محمدیه حضرت آیت الله العظمی شهید واعظ(ره) که از زمان بقدرت رسیدن کمونیست ها تا سال ۱۳۶۷ خورشیدی مسدود بود، همزمان با ارتحال امام خمینی(ره) در زمان حکومت داکتر نجیب دروازه این مرکز دینی با برگزاری مراسم و تجلیل امام خمینی(ره) بر روی مومنین گشوده شد و اعضای کابینهی داکتر نجیب با تشریفات خاص در آن مراسم شرکت نموده و اظهار همدردی شان را با ملت مسلمان افغانستان و ایران ابراز داشتند.
همزمان با فرارسیدن (چهاردهم جوزا)، بیست و چهارمین سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) اظهار ارادت و دوستی مردم افغانستان ظهور وبروز قابل توجهی پیدا میکند و امسال نیز شورو شوق پرداختن به موضوع امام خمینی(ره) بیش از هرسال دیگری احساس میشود و بدین مناسبت مطالبی را تحت عنوان (حمایت امام خمینی(ره) از ملت مسلمان افغانستان) تهیه و حضور خوانندگان محترم پیش کش میگردد.
شوروی قبل از لشکرکشی علنی به افغانستان، سفیر خود در ایران ماموریت داد تا به دیدار امام خمینی(ره) رفته نظر ایشان را جویا گردد. عکس العمل قاطع امام خمینی(ره)، به روسهای متجاوز فهماند که نظام اسلامی سیاست خود را بر اساس اصول اساسی اسلام و ارزشهای انقلاب اسلامی تعیین میکند نه بر بنای بازی های عوام فریبانهی نظام دوقطبی. امام خمینی(ره) خطاب به سفیر شوروى در ایران، به صراحت گفتند: ما از شوروى مىخواهیم در افغانستان دخالت نكند. امام با تأكید بر اسلامى بودن جنبش مردم افغانستان و رد اظهارات سفیر شوروى مبنى بر وجود جنبش ضد انقلابى در آن كشور، فرمودند: معلوم مىشود كه شما از اوضاع افغانستان خیلى اطلاع ندارید. در افغانستان حكومت فعلى فشار زیادى به نام كمونیست به مردم وارد مى آورد؛ و به اطلاع ما رسیده كه حدود پنجاه هزار نفر از مردم در افغانستان كشته شدهاند؛ و علماى اسلام را در آنجا دستگیر كردهاند.(۳)
امام راحل در یکی دیگر از ارشادات روشن گرایانهی خویش با تاکید بر این نکته که مردم مسلمان افغانستان با قدرت ایمان و اتكال به خداى بزرگ و اعتماد به خویش، هجوم ناجوانمردانه ارتش قدرتمند و اسطورهاى شوروى را (درهم كوبید به طورى كه باید گفت شوروى با پریشانى و پشیمانى از هجوم ظالمانه خود بسر مىبرد؛ و در حیرت است كه چگونه از افغانستان بدون آبرو ریزى جا خالى كند).(۴) آن چریكهاى قدرتمند بودند كه مقابل ایستادند و تو دهنى به آنها زدند و الآن هم دارند مىزنند.(۵) شوروى فهمید كه در افغانستان [نمىتواند كارى بكند.] با اینكه (در) كشور افغانستان، آنهایى كه سركار هستند با شوروى هستند و كمونیست در آن جا هست، مع ذلك، این عدهاى كه مسلمان هستند در آن جا و اهل اسلام هستند همچو مجال را بر شوروى تنگ كردهاند كه الآن نمىداند چه جورى از این غائله بیرون برود(۶)
امام در یکی دیگر از بیانات خود - با یادآوری این نکته که استكبار شرق و غرب چون از رویارویى مستقیم با جهان اسلام عاجز مانده است، راه ترور و از میان بردن شخصیتهاى دینى و سیاسى و نفوذ و گسترش فرهنگ گمراهی را به آزمایش گذاشتهاند - آرزو کردند: اى كاش همه تجاوزات جهان خواران همانند تجاوز شوروى به كشور مسلمان و قهرمان پرور افغانستان علنى و رو دررو بود تا مسلمانان ابهت و اقتدار دروغین غاصبین را در هم مىشكستند.(۷) شوروى در افغانستان و هرجا كه بتواند دست درازى مىكند و ملت مظلوم افغانستان را آنطور سركوب مىكند، و بحمداللَّه ملت افغانستان هم مقابله مردانهاى در مقابل آن قدرت بزرگ كردهاند.(۸) ما بار دیگر پشتیبانى بیدریغ خود را از برادران مسلمان و مظلوم افغانى اعلام مىداریم و اشغال اشغال گران را شدیداً محكوم مىنماییم. ما مسلمانیم و شرق و غرب برایمان مطرح نیست. ما از مظلوم دفاع مىكنیم و بر ظالم مىتازیم. این یك وظیفه اسلامى است.(۹)
ارادت و علاقهی مردم افغانستان به امام خمینی(ره)
ملت مسلمان افغانستان امام خمینی(ره) را به عنوان رهبر و الگوی خویش قرار داده و این رابطه از نوع ارتباط معنوی و نشان دادن محبت به اولیای الهی است. پیروان مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنى با جان و دل امام راحل را دوست میداشتند. به موضع گیریهای شجاعانه ایشان در برابر قدرتهای سلطه گر، افتخار میکردند. در روند سالهای جهاد، رهنمودهای الهی امام را سر لوحه مبارزات خویش قرار میدادند. گوشهای از این ارادت معنوی را در دوران بیماری و رحلت امام خمینی(ره) میتوان دید. در اوایل پیروزی انقلاب، یا در سال ۱۳۶۸ خورشیدی، وقتی حضرت امام خمینی(ره) در بستر بیماری بود، هزاران نفر در مناطق مختلف افغانستان برای سلامتی آن رهبر و اندیشمند بزرگ قرن روزه گرفتند.(۱۰) در مساجد و تکیه خانهها، برای سلامتی آن راد مرد تاریخ دست به دعا برداشتند. هنگامی که از رحلت جانکاه امام بزرگوار، اطلاع یافتند غوغای در جهان برپاشد که تاریخ نظیر آن را به یاد ندارد. مردم مسلمان افغانستان در داخل کشور و مهاجران افغانستانی در خارج، دهها شبانه روز مجالس ختم قرآن و نذر گرفتند، یاد آوری نمونههای فوق الذکر، قطرهی از دریای بیکران محبتهای جامعهی مسلمان به حضرت امام خمینی(ره) را نشان میدهد و مردم مسلمان افغانستان به خصوص آنانی که بیشتر با اندیشههای ملکوتی امام خمینی(ره) آشنایی داشته و دارند، وی را در جایگاهی فرا ملیتی مینگرند زیرا امام دغدغه تمامی ملتهای مسلمان و مستضعف به خصوص مردم مظلوم افغانستان را داشت.
امام خمینی(ره) و مجاهدین افغانستان
یکی از کشورهایی که همواره در مرکز توجه حضرت امام خمینی(ره) بوده، افغانستان و بخشی از پیکره امت اسلامی که به طور مرتب و دایم مورد حمایت آن بزرگوار بوده، شاید در اثبات حمایت امام خمینی(ره) از مردم مجاهد افغانستان، ذکر همین مطلب بس باشد، که زمانی، سفیر شوروی وقت، محضر آن یگانه دوران، حضور به هم میرساند تا تهاجم ارتش سرخ به افغانستان را توجیه نماید، امام خمینی(ره) مخالفت خود را ابراز میدارند. چنانچه که وی میفرمایند: آن روزی که سفیر شوروی آمد پیش من، گفت که دولت افغانستان خواسته است که شوروی، نظامی به آنجا بفرستد، به او گفتم که این اشتباهی است که شوروی میکند، البته دولت شوروی میتواند افغانستان را قبضه کند، ولی نمی تواند در آنجا مستقر شود، اگر شما خیال کرده اید بتوانید افغانستان را بگیرید و آن را آرام کنید، این خیال باطل است. ملت افغانستان مسلم است، ایستاده اند در مقابل حکومت افغانستان، شما هم اگر بروید و هر قدرت دیگر هم برود، آنجا را میگیرد اما نمیتواند آنها را آرام کند و بالآخره شکست میخورد. یا آن جایی که امام خمینی(ره) به هیچ قیمتی حاضر نمی شوند به پیشنهاد وزیر خارجه وقت شوروی مبنی بر قطع حمایت از مجاهدین، جواب مثبت بدهند. قصه از این قرار است که: در زمان جهاد مردم افغانستان، آن هم در شرایطی که ایران اسلامی، در گیر جنگ نابرابر و تحمیلی با ارتش مجهز و تا به دندان مسلح صدام بود که در حقیت با چراغ سبز استکبار و حمایت همه جانبه کشورهای قدرتمند دنیا و حتی برخی کشورهای به ظاهر مسلمان، علیه حکومت اسلامی تحت رهبری امام خمینی(ره) اقدامات جنگ افروزانه را روی دست گرفت، وزیر خارجه وقت اتحاد جماهیر شوروی، خدمت امام خمینی(ره) رسید و از ایشان تقاضا کرد که دست از حمایت جهاد مردم افغانستان بردارند و درعوض، شورویها، امکانات نظامی به خصوص موشکهای دوربرد به رژیم صدام نخواهند داد تا بتواند قلب تهران را نشانه بگیرد و پایتخت مورد اقامت آن بزرگوار را تخریب کند؛ اما جواب امام خمینی(ره) چنان دندان شکن بود که باعث حیرت نه تنها وزیرخارجه شوروی که تمام قدرتمندان دنیا شد و آن پاسخ، (نه) بود در برابر بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا و درنتیجه امام حاضر نشد حتی به خاطر درامان ماندن جان خود و هموطنان شان، ازحمایت مجاهد مردان افغانستان دست بکشند.
امام خمینی(ره) ومهاجرین افغانستان
امام خمینی(ره) همانگونه که به یاد مردم داخل افغانستان بوده و همیشه در حمایت از حرکت رهایی بخش اسلامی و ملی افغانها، کوشش بیدریغ نمودهاند از فکر مهاجرین افغانی مقیم ایران که پس از اشغال کشورشان توسط شوروی، به ایران پناه آوردند نیز بیرون نبوده، به مردم ایران توصیه به بر خورد گرم با مهاجرین افغانی و پذیرایی جدی از آنها میکنند و هم به مسئولان مملکتی دستور رسیدگی و کمک به این دسته را میفرمایند.
چنانچه ایشان در بیانات خود خطاب به اعضای بسیج و سپاه میگویند: آوارههایی که از افغانستان الآن در ایران هستند و مشکلات زیادی دارند... البته ملت خیلی کمک میکند در همه این امور، لکن اینطور نیست که کمک ملت کافی باشد... دولت است که متکفل این امور است و مسول این امور است.
و در جایی دیگر طی فرمایشاتی خطاب به نمایندگان اصناف و بازاریان تهران میفرمایند: ... و همینطور مهمانهایی که داریم، خوب افغانی هستند، مسلمان هستند یا فرض کنید که عراقی هستند یا بیچارهها را از خانههای شان دور کردند، مال شان را بردند، خودشان را فرستادند اینجا، خوب باید چه کرد با اینها؟ نباید اینها را پذیرایی کرد؟ ما مسلمانیم، آنها هم مسلمانند، ما باید از آنها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آنها و این دولت است که دارد این کارها را میکند.
به طور قطع میتوان گفت که افکار و اندیشه خدایی امام خمینی(ره) نسبت به مردم، مجاهدین داخل و مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و طرح آنها در قالب دستورات و یا فرمایشات صریح و مکرر، خطاب به مسولین دولت ایران و مردم این کشور، علاوه بر اینکه خط و جهت عمومی و وظایف اساسی ایرانیها را نسبت به مسایل افغانستان، هم در ابعاد سیاسی و انسان دوستانه و هم در قسمت دینی، روشن ساخته، در سطح منطقه و جهان اثرات شگرف و عمیقی را به جا گذاشت و با توجه به محبوبیت آن بزرگوار در میان ملتها و اثر گزاری عمده ایشان بر مناسبات جهانی، موضوع افغانستان، مجاهدین این کشور و مردم جهاد پرور آن، در مرکز توجه جهانی قرار گرفت.
امام خمینی نه تنها در دوران اشغال افغانستان توسط شوروی سابق از مردم این سرزمین حمایت نموده که قبل از آغاز جهاد نیز در میان علما و بزرگان این کشور مورد احترام و توجه بوده که در این بخش به دیدگاه برخی از آن بزرگان اشاره میگردد:
وبسیار بسیار به نفع همه جانبه افغانستان تمام گردید.
امام خمینی(ره) از دیدگاه شخصیتهای افغانستان
علما و شخصیتهای گذشتهای افغانستان در وصف امام خمینی(ره) بسیار سخن گفته و جمله:
حضرت آیت الله العظمی شهید سیدمحمدسرور واعظ(ره) در مباحث عدالت اجتماعی، بارها از امام خمینی(ره) بعنوان شخصیت مبارز علیه صهیونیزم و امپریالیزم و حکام ظالم یاد میکند، او در یکی از خطبههای نماز جمعه که پیرامون حکومت معنوی و مادی صحبت مینماید از تبعیدگاه امام خمینی(ره) وی در ترکیه و شکنجه گاههای که او در راه احیای ارزشهای دینی رنج و مشکلات دیده سخن میگوید.
سال ۱۳۴۶ علامه شهید سید اسماعیل بلخی(ره) به قصد زیارت عتبات در نجف با امام دیدار كرده بود و بلافاصله پس از بازگشت به افغانستان، فعالیتهای مبارزاتی را در برابر حكومت ظاهرشاه آغاز نموده بود. همینطور حضرت آیت الله العظمی سید محمد سرور واعظ(ره) یكی از روحانیونی كه در كابل سكونت داشت، حساسیت رژیمهای ایران و افغانستان را در خصوص ارتباطش با امام خمینی بر انگیخته بود. در گزارش سفارت ایران در كابل برای ساواك چنین آمده است: (یكی از روحانیون معروف كابل به نام سید سرور واعظ، به وسیله دولت افغانستان بازداشت گردیده و از وی اسناد و مداركی مبنی بر ارسال برای [آیت الله] خمینی در نجف به دست آمده است. نام برده تحت باز جویی قرار دارد و ممكن است گروهی از شیعیان باز داشت شوند).(۱۱)
علامه شهید سیدمحمدحسین مصباح(ره) وکیل امام خمینی(ره) در امور شرعیه و حسبیه: .... زعیم بزرگ و مرجع عامه دینی حضرت علامه خمینی یکی از رهبران بزرگ کنونی، اکنون(۱۳۴۹) درخاک پاک عراق اقامت داشته و مجاهدات پیگیرش علیه اسرائیل نیز ادامه دارد. در خطابهها و مقالهها و حتی در محاضرات درسی خویش جامعه مسلمین را به اتحاد و جبهه گیری در برابر سرسخت ترین و قدیمی ترین دشمن اسلام یعنی اسرائیل دعوت میکند. (۱۲)
در دههای هشتاد و حضور جامعهای جهانی در افغانستان برخی جریانات وابسته به غربیها مخصوصا بعضی رسانههای که در مورد امام خمینی(ره) تبلیغات مسموم کننده را داشتند، نگرانیهای را به باور آورده بود، اولین سمینار بین المللی به مناسبت نوزدهمین سالروز ارتحال آن شخصیت بزرگ جهان اسلام در عصر حاضر به همت دست اندر کاران بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص) باحضور جمع کثیری از شخصیت های علمی، سیاسی و فرهنگی در پایتخت كشور برگزار گردید و پس از سبب گردید تا دلباختگان امام خمینی(ره) در نقاط مختلف شهرکابل وبرخی ولایات کشور جلساتی پی در پی را برگزار نمایند.
بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص) در گرامی داشت نوزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) فراخوانی مقاله نویسی تحت عنوان اندیشههای امام خمینی(ره) اعلام نموده و از محققین و قلم به دستان دعوت گردید تا با گزینش یكی از بیست عنوان داده شده در فراخوان، زوایای اندیشه امام خمینی(ره) را تبیین نمایند.
نگارنده به عنوان دبیر(سیمینار بین المللی اندیشههای امام خمینی(ره)) با گزینش فرازهای از مقالات برتر و سخنان شخصیتهای علمی وسیاسی کشوردر سیمینار بین المللی اندیشههای امام خمینی(ره) مجموعهای را تحت عنوان (امام خمینی(ره)؛ حقیقت همیشه زنده) در چهار فصل تدوین و از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) به دست نشر سپرده شد.
به اعتراف خیلی از شخصیتها و صاحب نظران از کشورهای مختلف، امام خمینی(ره) شخصیتی بود که در چارچوب تنگ جغرافیایی و ملی نمی گنجید و متعلق به تمام جهان اسلام است.
در پایان این مطلب از میان نظریات برخی شخصیتها و اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان کشورهای مختلف که درباره امام خمینی(ره) گفته شده، صرفا بخاطر اثبات مطالب فوق به گوشهای از دیدگاههای برخی رهبران سیاسی و شخصیتهای تاثیر گزار افغانستان پرداخته میشود تا روشن شود که این مرد بزرگ چقدر به سرنوشت مردم افغانستان اهتمام داشته و تقدم منافع دینی و انسانی را بر منافع ملی عملاً به نمایش گذاشته و شخصیتهای افغانستان نیز خودشان را مدیون حمایتهای امام خمینی(ره) میدانند و از میان گفتار و دیدگاههای شخصیتهایی که در دوران جهاد افغانستان و پس از آن در تحولات سیاسی این کشور حضور داشتند، در این بخش به نظریات و دیدگاههای محدودی از شخصیتها به عنوان حسن ختام اشاره میشود:
• شهید استاد برهان الدین ربانی؛ رهبر حزب جمعیت اسلامی و اولین رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان و عضو شورای عالی تقریب مذاهب: (امام خمینی(ره) با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از ملّتهای مستضعف و از مجاهدین افغانستان حمایت نمودند، از این جهت شخصیتهای بزرگ مذهبی و سیاسی در جهان اسلام در حدود مرزهای جغرافیایی کشور و زادگاه خویش محدود باقی نمیمانند. آنها مربوط به کل جهان اسلاماند.)(۱۳)
امام خمینی(ره) کاپیتالیزم و کمونیزم، هر دو را مردود خواند و راه نجات بشریت را تنها در پیروی از تعالیم والای اسلام میدانست. او در برابر مستکبران شرق و غرب، قوی و مقاوم بایستاد و با هرنوع فساد و توطئه پنجه نرم کرد، آزاد و سربلند زیست و با روح آرام و مطمئن قضاء الهی را لبیک گفت.) (۱۴)
آیت الله العظمی محمد آصف محسنی؛ رئیس شورای علمای شیعه و سابق رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان: حضرت امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) در بین دانشمندان و بزرگان دینی کمنظیر است. او متدینی بود که همیشه به مستحبات و مستوجبات عمل میکرد و به همه چیز جز دین مقید بود. او مرد شجاع و اخصی بود که مادیات جهان در نظرش خوار و ذلیل بود و جز از خدا از احدی خوف نداشت. او به آنچه که میگفت، اعتقاد داشت و سخت به آن پایبند بود و خدا هم محبت او را در دلها جا داد. او روح بزرگ و با اطمینانی داشت. او نه تنها از این جهت که انقلاب بزرگی را در یک کشور، با دست خالی به پیروزی رسانید، مورد تقدیر مسلمانان جهان است؛ بلکه بیشتر تقدیر و احترام او به خاطر این است که جان خویش را برای نابودی کفر و الحاد به مادیگراها که پهلویها از آن در ایران نمایندگی میکرد، برای رضای خدا نثار نمود. او با معنویت خود فحشا، فساد، تبهکاری را در ایران نابود ساخت و ملت ایران را نجات داد و به آنان شرف و بزرگی داد. انقلاب بزرگ او در ایران به وجود آمد؛ ولی به زودی سراسر جهان را فرا گرفت، و به سرعت تاریخ دین ورق خورد و بشر را متوجه دین و خدا نمود. او نه مرده و نخواهد مرد و یاد و خاطره او در جریده جهان معنویت و تقوا، باقی خواهند ماند.)(۱۵)
• انجنیر گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی و صدر اعظم دولت اسلامی افغانستان: (... ملت ایران در رهبری و قیادت قاطع امام، توانست انقلاب خود را به پیروزی برساند، ما خدای رحمان را سپاسگذاریم تا به ملت مؤمن ایران قیادت قاطع عنایت کرد. ما از مواضعی که انقلاب ایران در خط امام اتخاذ کرده دفاع کردهایم و دفاع خواهیم کرد. ما معتقدیم که خط امام، خط اصیل اسلامی است و ما از این خط دفاع میکنیم. ما انقلاب اسلامی ایران را مال ملت ایران نمیدانیم و به ملت ایران هم این حق را نمیدهیم که این انقلاب را در محدودة ایران منحصر بسازد. انقلاب اسلامی ایران متعلق به همة مسلمین است.)(۱۶)
• آیت الله سید محسن حجت؛ خطیب شهیر و استاد حوزههای عملیه کابل: (امام خمینی(ره) به عنوان یک عالم مسلمان در تمام طول عمر مبارزاتی و انقلابیاش و قبل از آن دیده نشد حتی به اندازه یک سر مو از آن که از اسلام فهمیده بود عقب گرد بکند یا به خاطر کسی از آن مطلب چشم بپوشد و این خود رمز موفقیت است.)(۱۷)
• مرحوم مولوی نصرالله منصور؛ از رهبران جهادی افغانستان: (امام خمینی الگویی برای ایجاد اتحاد میان مسلمین است که با آگاهی بخشیدن به جوامع اسلامی، مسلمین را متحد کرد.) (۱۸)
• آیت الله شیخهاشم صالحی مدرس؛ وزیر مشاور رئیس جمهور و معاون اول شورای علمای شیعه افغانستان: (نهضت امام خمینی(ره) یک تکان عجیب در جهان معاصر و در بین ملتها ایجاد کرد و به ملتها خصوصاً نسل جوان تحرک و نیرو و مقاومت و امید به نتیجه را ایجاد کرد.)(۱۹)
• انجنیر احمد شاه احمد زی؛ سابق صدر اعظم دولت اسلامی و رهبر حزب اقتدار ملی اسلامی افغانستان:
بیداری ملتهای مسلمان در نهضت امام خمینی(ره) بسیار واضح و آشکار است، ما شاهدیم که در زمان شاهنشاه ایران فاصله بین مذهب تشیع و تسنن ایجاد و این تفرقه افکنی زیاد بود و فکر میکردم که این یک مذهب است که از اسلام و از مسلمانها فاصله دارد وقتی که امام خمینی (ره) میآید فاصلهها را بر میدارد و اصل اسلام و روح اسلام را به مردم تشیع و تسنن اظهار میکند.)(۲۰)
داکتر ایاز نیازی، خطیب مسجد جامع وزیرمحمداکبرخان کابل گفت: امام خمینی(ره) بخاطربرخورداری از اندیشه جهان شمول؛ متعلق به همه مسلمانان است. امام خمینی(ره ) نقش بسیار مهمی در بیداری جهان اسلام علیه سیاستهای خصمانه استكبار جهانی داشته و بیدارگر واقعی جهان اسلام است.(۲۱)
• آیت الله سید حسین ساجدی؛ امام جمعه شهر نیوجر امریکا و استاد حوزههای علمیه کابل:
( امام خمینی(ره) واقعاً اتحاد بین جامعه مسلمین را آورد و امروز هفتهی وحدت، برای همبستگی مسلمانها ایجاد و تمام هم و غم این عالم بزرگوار مساله اتحاد مسلمانها بود.)(۲۲)
مولوی حبیب الله حسام؛ رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان: (نهضتهای اسلامی در تاریخ بصورت مختلف ارائه شده ولی در زندگی اسلامی ما کم دیده شده که حرکت اندیشه اسلامی مطرح شده باشد و ما باید به این موضوع به صورت جدی بحث کنیم. (سکولاریسم)، تعدد اقوام، دیکتاتورگرایی و قدرت اقتصادی غرب از جمله چالشهای روبرو با نهضت اسلامی بوده که امام خمینی(ره) از همه این چالشها عبور کرد و برای جهان اسلام یک حکومتداری خوب با مدل اسلامی ارائه نمودند.).(۲۳)
• آیت الله شیخ نقی افشار؛ امام جمعه شرق كابل: (امام خمینی(ره) چهره انقلابی سده اخیر است که نه تنها در وحدت جهان اسلام بلکه وحدت جهان مستضعفان نقش داشته بزرگترین انقلاب دینی را در دنیای بیدینی و فقدان معنویت پایه ریزی کرد و در عین حال هم آن را به ثمر رسانیده و هم حفظ کرد، ایشان با این اندیشه که عالمان دینی عهده دار نقش انبیاء هستند با ژرف نگری خاص خودش به تحلیل ناکامیهای حرکتهای انقلابی پرداخته است.)(۲۴)
• سرمحقق، استاد عبدالباری راشد؛ سابق رئیس اكادمی علوم افغانستان: (یاد بودها و محافل گرامی داشت از شخصیتهای بزرگ تاریخ مبنای بسیار بزرگ حق شناسی ملتها و افراد و اشخاص حق شناس روی زمین دارد، یقیناً این سلسله محافل به منظور دریافت پیام از شخصیتهای بزرگ که جهت و مسیر تاریخ را تغیر دادند، میباشد. امام خمینی(ره) علاوه بر زیبایی های علمی، زیباییهای سیاسی، فرهنگی، مدنی و درد بود؛ او نه شیعه بود نه سنی، یک مسلمان کاملاً موحد، یک انسان رهیده از تمامی تنگناهای تعصبات مذهبی بود.)(۲۵)
• محمد اکرام اندیشمند؛ نویسندة مجاهد و مشهور افغانستان: (وفات امام خمینی، شخصیت عظیم عالم اسلام در زمان موجود مایة تأثر و تأسف همة مسلمین به خصوص آنهایی میگردد که بصیرت عمیق و وسعت نظر و اخلاص راستین بر سرنوشت یک میلیارد مسلمان جهان بدون در نظر داشت اختلافات گروهی و مذهبی و بدون داشتن افکار جاهلانة نشنلیستی، میاندیشند و استکبار روس و امریکا را من حیث خطرناکترین و سازش ناپذیرترین دشمن اسلام و مسلمانها تشخیص مینمایند. وقتی ما به شخصیت امام خمینی با چنین دید و نگرشی نظر بیفگنیم به حق که او را بزرگترین شخصیت دنیای اسلام در عصر موجود مییابیم.) (۲۶)
• آرش ولوالجی؛ از فرهنگیان مجاهد افغانستان: (بزرگی و بلندی مقام امام خمینی را باید در بلندی و شکوه انقلاب اسلامی ایران جستجو کرد و تقلیب نظام پوسیده و فرتوت پهلوی و آنگاه اعلام و اعلان خصومت علنی استکبار و ارتجاع جهانی به سرکردگی امریکا و روسیة جهانخوار، علیه جمهوری اسلامی ایران که تازه تأسیس و تشکیل گردیده بود، خود از علایم و مشخصات بزرگ این انقلاب تواند بود.) (۲۷)
• حاج محمد امین فروتن؛ از شخصیتهای جهادی و فرهنگی افغانستان: (انصافاٌ جا دارد تا در این محفل [دومین سمینار افغانستان در تهران] دوستانه یاد قلندر بزرگ زمان و درویش جرعه به دستی از مبارزه و عرفان را که به خاطر آبرو و حیثیت اسلام و مسلمین به پا خواست و امت بزرگی از اسلام را آبرو و حیثیت بخشید، گرامی بداریم؛ آری یاد خمینی عزیز، این آزادة بزرگ تاریخ را که پس از نیم قرن مبارزه و کشمکش در قطعة خاکی از بهشت زهرا آرام گرفت.) (۲۸)
• حفیظ منصور؛ از شخصیتهای فرهنگی جهاد و عضو شورای ملی افغانستان: (امام، یکی از شخصیتهای بزرگ جهان اسلام بود که رهبری نمونهای داشت... یگانه مسألهای که باعث محبوبیت امام خمینی(ره) در بین ملتهای ستمدیده گردید این بود که ایشان افسانة رهبری را شکست و مدلهای حکومتی با قصرهای مجلل و سر به فلک کشیده را دگرگون کرد و نوع دیگری از حکومت را به وجود آورد. امام خمینی از اسلام نظامی ساخت که برخلاف تصور دشمنان اسلام، به پایش ایستاد و تسلیم قدرتهای شرق و غرب نگردید.) (۲۹)
• حجت الاسلام والمسلمین شیخ نادر علی مهدوی؛ وزیر مشاور رئیس جمهور در امور دینی و قومی و عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان: (بسیاری از زمامداران بودند که در جهان اسلام و در عصر امام خمینی(ره) در خواب غفلت قرار داشتند و علاقه نداشتند تا اسلام مطرح شود اما، امام خمینی(ره) با این واقعیت که اسلام دین جهان شمول است و اسلام را بار دیگر بصورت اساسی مطرح نمود و به عقیده بنده انقلاب امام خمینی(ره) میراث نهضت امام حسین(ع) و شخصیت او نیزیک شخصیت پاک و ناب اسلامی بوده که خون مبارک حضرت سید الشهداء(ع) در وجوشان جریان داشته است.)
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدهادی(هادی)؛ رهبر حزب حرکت اسلامی ملت و رئیس بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص): (جایگاه امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف ممتاز و منحصر به فرد بود؛ او در حقیقت حکومت دینی و فقه سیاسی را دوباره به جهان اسلام به ارمغان آورد و نقش مساجد و حوزهها را در متحد سازی مسلمین بر علیه دشمن واحد پررنگ ساخت و در این راه ایشان تلاشها و فداکاریهای بسیاری داشته است.)(۳۰)
• مولوی کمال الدین حامد؛ استاد دار العلوم عالی علوم عربی کابل، معاون مدرسه ابوبکر صدیق و عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان: (جایگاه ویژهای که امام خمینی(ره) داشته است در وحدت بین کشور های اسلامی بیشتر متبارز است تا در بین مذاهب اسلامی به لحاظ اینکه در قسمت مذاهب اسلامی چون مذاهب اسلامی مختلفی در اسلام داریم و اینها بر مبنای اعتقادات استوار هستند و وحدت آنها زودتر صورت میپذیرد. به این لحاظ اندیشه وحدت اسلامی درمیان کشورهای اسلامی به شکل سیاسی بیشتر در عملکرد های امام خمینی(ره) متبارز است.)(۳۱)
استاد محمد اکبری؛ نماینده مردم بامیان در پارلمان و رهبر حزب حراست اسلامی افغانستان: (امام خمینی(ره) با اندیشه و نظر مبارزاتی و اسلام شناسانهای که داشت اولین پیام و نظرشان این بود که همه عزت را در اسلام جستجو کنند، اگر ما به اسلام تکیه کنیم، بی نیاز از تکیه بر استبداد هستیم، با تکیه بر اسلام و پیروی از اصولات حیات بخش دین مقدس اسلام میتوانیم حکومت تشکیل دهیم و میتوانیم حکومت اداره کنیم، میتوانیم که مشکلات جامعه خودمان را در پرتو هدایات اسلام حل کنیم و میتوانیم دست ابر قدرت ها را از سرزمینها و ذخائر اسلامی کوتاه کنیم و همه اینها در این نهفته است که ما واقعا تابع اسلام باشیم و تبعیت از دستورات قرآن بکنیم، این بزرگترین پیام اندیشه امام خمینی(ره) برای جهان اسلام بود.)(۳۲)
• خانم مسعوده جلال؛ كاندیِِِِِِِِِِِِِِِِِدای ریاست جمهوری و وزیر اسبق وزارت امور زنان جمهوری اسلامی افغانستان: (امام خمینی(ره) موسس و پیشوای جمهوری اسلامی در عصر جدید پیوند نا گسیستنی دارد. انسان فرزانه که برای همیش در قلبهای مومنان جاوید خواهد ماند، اندیشه های امام خمینی(ره) درگذر گاهی تاریخ نهصتهای اسلامی به مثابه مشعل فروزان بوده که در پرتو دانش الهی که فضیلت و تقوای شان کاروان عدالت و انصاف از تاریکی ظلمات بسوی روشنای رهایی مییابد و به وادی نور گام بر میدارد بدون شک یکی از برجسته ترین چهرههای تابناک تاریخ اسلام، تاریخ بشریت در قطار مردان بزرگ جهان حضرت امام خمینی(ره) قرار دارد گفتار شفاف انباشته از معنویت، رفتار و کردار خالصانهای که اعتقاد به یکتا پرستی در آن موج میزند از خصائل و برجستگیها فطری او بود که بدون ظاهر سازی، بدون کمترین توجه به زندگی تجملی و مادی به ارزشهای جاودانهای اسلام وبه فروغ جمال الهی عشق میورزید و حیات طیبه اش الگوی مجسم اسلام محمدی(ص) را ارایه نمود.)(۳۳)
• پروفیسور محمد صدیق افغان؛ رئیس مركز تحقیقات فلسفی ریاضی جهان: (امام خمینی(ره) بعد از پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهلبیتش و بعد از خلفای راشدین به ما زندگی با عزت را آموخت.)(۳۴)
استاد شاداب؛ معاون استاد ربانی در حزب جمعیت اسلامی و استاد دانشگاه كابل: ( امام خمینی(ره) یک تجربهی جدیدی را جهان اسلام آموخت، در شرایطی که در بسیاری از کشورها دین در مکتب مار کسیسم بحیث افیون ملتها عنوان میشد و در جامعه سرمایه داری دین بحیث یکی از پدیدههای که باید خلاهای روحی انسانها را پر کند یا جواب یا پاسخ به خواستههای معنوی باشد، بیش ازاین نقش ندارد. بنا براین امام خمینی(ره) در چنین شرایطی، بهترین نمونه و الگو برای جوامع اسلامی هست.)(۳۵)
نجم الرحمن مواج؛ عضو شورای مركزی اتحادیه ژورنالیستان: (امام خمینی(ره) فرزند راستین مکتب توحید با طرح ولایت فقیه اسلام را رنگ و جان تازهای بخشید و او با روشنگری جهان اسلام را در مقابل بیگانگان بیدار کرد و اسلام را جان تازه بخشید و با فریاد نه شرقی و نه غربی، شرق و غرب را شکست داده و به مسلمین آموخت که باید بر پای خویش بایستند.)(۳۶)
• حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی عرفانی؛ نماینده مردم در شورای ملی و رهبر حزب وحدت اسلامی ملت: (حرکت امام خمینی(ره) یک حرکت خدایی بود که توانست قلب میلیونها انسان را جذب کند.)(۳۷)
مولوی مفلح؛ خطیب مسجد شیر شاه مینه: (امام خمینی(ره) با استعداد خدادی خودش در مقابل شرق و غرب ایستادگی نمود. امام خمینی(ره) با شهامت خود رژیم چند هزار ساله و منحط پهلوی را سرنگون و نظامی را پایه گذاری نمود که امروز در مقابل طوفانها و خطرات استحکام خود را حفظ نمود.)(۳۸)
آیت الله صادقی؛ دبیر شورای مدیریت حوزه علمیه کابل: (تجلیل از امام خمینی(ره) در حقیقت پاسداری از ریشههای آرمانی واحیای فرهنگ اسلامی است، از این رو تمام مسلمانان جهان باید این ابر مرد تاریخ را الگو و سرمشق زندگی خویش قرار دهند.)(۳۹)
حجت الاسلام والمسلمین سید رحمت الله مرتضوی؛ رئیس نمایندگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) درکابل: امام خمینی(ره) (امام خمینی(ره) یک فیلسوف، عارف، فقیه و مفسر به تمام معنا و دارای فضایل و محسنات بود که هرچه نسبت به زندگی ایشان مطالعه شود، فضایل و کمالات او گستردهتر میشود. او زمانی دست به قیام زد که سراسرجهان را دو مکتب مارکسیست و کاپیتالیست فراگرفته بود و هیچ کس به مکتب دیگری فکر نمی کرد. زمانیکه امام راحل مکتب ولایت فقیه را در نجف اشرف تاسیس کرد و در این زمینه کتابهایی نوشت، آنگاه جوانان دنیای اسلام با خواندن این کتاب وآشنایی با طرز تفکر امام خمینی(ره) به این نتیجه رسیدند که تنها راه نجات انسان از بد بختیها، اسلام و مکتب امام خمینی(ره) میباشد.)(۴۰)
آیت الله العظمی حاج سید روح الله مصطفوی، مشهور به امام خمینی (۱۲۸۱-۱۳۶۸ خورشیدی) در مقام عملی، فقیه، عارف، فیلسوف، مرجع تقلید، نویسنده و شاعر، سیاست مدار و مبارز و رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.
یاد آن امام مداوم، روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
پى نوشتها:
۱. به نقل از نشریه اخوت، دبیرخانه مجمع علمای شیعه و سنی افغانستان، ص۳۲.
۲. امام خمینی در حدیث دیگران، علیاكبر مرتضایی، صص۱۵۱ و ۱۵۲ و ۱۵۳.
۳. صحیفه امام، ج۸، ص: ۱۱۴
۴. همان، ج۱۸، ص: ۹۳
۵. همان، ج۱۸، ص: ۱۴۰
۶. همان، ج۲۰، ص: ۲۴۳
۷. همان، ج۲۱، ص: ۱۲۰
۸. همان، ج۱۸، ص: ۵۱
۹. همان، ج۱۲، ص: ۱۳۸
۱۰. آیت الله محسنی، بیست و یكمین سالگرد ارتحال امام خمینی، افغانستان، تالار اجتماعات موسسه خاتم النبیین(ص) - كابل. به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ۱۵/۳/۱۳۸۹.
۱۱. ظهیری نژاد، مهناز، (مناسبات امام با حركتها و مبارزان اسلامی)، سند شماره ۲۹، تهران، مركز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۲.
۱۲. جریده پکتیکا، ۲۴/۹/۱۳۴۹، ص ۴، و نیزکیهان اندیشه، شماره ۲۹ فروردین و اردیبهشت ۱۳۶۹، ص۱۹۸-۱۹۹.
۱۳. امام خمینی حقیقت همیشه زنده، ص ۲۵۳، نویسنده: سید جعفرعادلی(حسینی).
۱۴. از پیام تسلیت پروفسور ربانی به آیت الله خامنهای به مناسبت رحلت امام خمینی(ره)، مجلة میثاق خون، سال چهارم، شمارة(۲-۳)۱۳۶۸، ص۶.
۱۵. در بخش از پیام آیت الله محسنی به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سمیناری تحت عنوان: (امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی) ۹ جوزا ۱۳۹۱ خورشیدی در کابل از سوی بنیاد فرهنگی و اجتماعی راه امین.
۱۶. از سخنان حکمتیار در دفتر مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به نقل از نشریه راه حق، شماره هفدهم، سال سوم، ۳۰ آذر(قوس)۱۳۶۰.
۱۷. امام خمینی حقیقت همیشه زنده، ص ۲۴۱، نویسنده: سید جعفرعادلی(حسینی).
۱۸. از سخنان منصور در مراسم تجلیل از نوزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، به نقل از هفته نامة انصاف، شمارة ۶۶، شنبه ۱۸ جوزای ۱۳۸۷.
۱۹. امام خمینی حقیقت همیشه زنده، ص ۲۴۱، نویسنده: سید جعفرعادلی(حسینی).
۲۰. همان، ص ۲۵۶.
۲۱. طی مصاحبهای با رادیو دری.
۲۲. امام خمینی حقیقت همیشه زنده، ص ۲۰۶، نویسنده: سید جعفرعادلی(حسینی).
۲۳. به مناسبت بیست وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سمیناری تحت عنوان: (امام خمینی(ره) و حکومت اسلامی) ۱۳ جوزا ۱۳۹۲ خورشیدی در کابل از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص).
۲۴. امام خمینی حقیقت همیشه زنده، ص ۲۶۷، نویسنده: سید جعفرعادلی(حسینی).
۲۵. همان، ص ۲۱۰.
۲۶. مجلة میثاق خون، سال چهارم، شمارة(۲-۳)، ص ۱۶.
۲۷. همان، ص ۱۹.
۲۸. از سخنان الحاج فروتن در دومین سمینار افغانستان در تهران در تاریخ (۱۰/۷/۶۸).
۲۹. امام خمینی حقیقت همیشه زنده، ص ۲۶۴، نویسنده: سید جعفرعادلی(حسینی).
۳۰. همان، ص ۲۳۷.
۳۱. همان، ص ۲۳۳.
۳۲. همان، ص ۲۱۵.
۳۳. همان، ص ۲۲۰.
۳۴. همان، ص ۲۲۶.
۳۵. همان، ص ۲۳۶.
۳۶. به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سمیناری تحت عنوان: (امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی) ۹ جوزا ۱۳۹۱ خورشیدی در کابل از سوی بنیاد فرهنگی و اجتماعی راه امین.
۳۷. به مناسبت بیست وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سمیناری تحت عنوان: (امام خمینی(ره) و حکومت اسلامی) ۱۳ جوزا ۱۳۹۲ خورشیدی در کابل از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص).
۳۸. همان.
۳۹. ۱۴ جوزا ۱۳۹۲ خورشیدی در همایشی از سوی شورای مدیریت در کابل به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره).
۴۰. همان.
نویسنده: سیدجعفرعادلی(حسینی)
لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/6887
تگ ها: